forside ep 1.png

Alle veje fører til Fyn

Alle veje fører til Fyn

 

Den første Lillebæltsbro var 10 år undervejs, før kong Christian X og statsminister Stauning kunne indvie den i 1935. David Kempel er oldebarn til ingeniøren, Anker Engelund, der tegnede broen, og han fortæller, hvordan Lillebæltsbroen er vævet ind i familiens fortælling.

David Kempel er sociolog og et af Anker Engelunds oldebørn.

David Kempel er sociolog og et af Anker Engelunds oldebørn.

Flemmert Danielsen har aldrig haft en bil, og han giver ikke meget for trafikken over Storebæltsbroen.

Flemmert Danielsen har aldrig haft en bil, og han giver ikke meget for trafikken over Storebæltsbroen.

Sidste år var der 55.000 turister oppe at vandre på stålkonstruktionen over Lillebælt, hvor den oprindelige tanke var, at det kun var tog, der skulle køre på broen. Privatbilisme var ikke udbredt, og bygherren var DSB, der til sidst gik med til at udvide med en vejbane. Til at dække de ekstra udgifter blev vægtafgiften på personbiler indført og en ekstra afgift på benzin.

Med vind i mikrofonen fortæller guiden i 60 meters højde om, hvordan arbejdet med broen foregik, bl.a. med at samle den med to millioner nitter, og hvad den faste forbindelse betød for rejsetiden.

I Nyborg var det anderledes svært at forudsige, hvor lang tid det ville tage at krydse Storebælt, når det skete i en isbådstransport. Det var en slags jolle med meder under, der blev brugt til at krydse bæltet, når der var isvinter. På tværs af robåden lå fire rafter, som otte mand skubbede på i hver sin ende. Georg Danielsen, kaldet Gokke, var en af de fiskere, der manuelt trak isbådstransporterne med passagerer og varer. Hvis alt gik godt, ville en overfart tage en arbejdsdag. Men hvis båden strandede på en isflage, kunne den ende med at flyde til Langeland. Der var heller ikke mad eller drikke ombord, for det frøs til is. Det kunne lade sig gøre at have brændevin og røget spæk med som proviant.

Det er Flemmert Danielsen, Gokkes søn, der fortæller om isbådstransporterne. 86-årige Flemmert selv er uddannet matros, og han arbejdede 33 år ved DSB i Nyborg. De 11 af årene sejlede han på Færgen Sjælland, hvor han billetterede, holdt færgen ved lige og nød kammeratskabet.

Hans egen søn, Leif Danielsen, har været ved havnevæsenet i byen, og han var med til at sørge for, at byggeriet med broen over Storebælt havde de bedst mulige forhold. På den vis har tre generationer Danielsen bidraget til, at Danmark har kunnet holde forbindelsen over Storebælt.

Leder af Nyborg Slot og kulturarv, Mette Ladegaard Thøgersen, fortæller om, hvordan Nyborg i sin tid var parlamentsby, bl.a. fordi placeringen var central i landet. Hun fortæller også, hvad det har betydet for byens selvforståelse at have været færgeby.

Mangler du at høre introafsnittet (23 min) om serien? Det kan du høre ved at klikke her.

Medvirkende: Rikke Haahr, David Kempel, Flemmert Danielsen, Leif Danielsen, Mette Ladegaard Thøgersen. Musik: Lasse & Mathilde, MoonBee
Post-produktion: Lærke Sødring-Nielsen